*Common*People*Like*Me*

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Rubrik saknas

Av Caroline Bilca - 24 oktober 2012 17:05

Nu hade jag alldeles för mycket att säga och då räcker det inte med en Facebookstatus. Har hela dagen försökt komma fram till något i; har vi vildsvin redan, eller inte? - frågan. Lite dubbla svar och har sökt runt på nätet där det inte finns någon info alls om att det skulle finnas vildsvin här på ön sen tidigare. Tycker att någon kommentar någonstans borde dyka upp. Men det närmsta jag kom är att dom finns i inhägnad (såklart) och om någon ev. kan ha rymt, men dom ska ha tagits om hand. De som nu har setts i Martebo kan komma från ett hägn med korsningsgrisar en bit därifrån, men det är oklart. Korsningsgrisar (vildsvin-gris) och det är något inte alla kan se skillnad på, dom och renrasiga vildsvin. Skulle säkert inte jag heller göra.

Funderar också på att om vi hade haft vildsvin här sen många år, borde dom då inte ha ökat i stort antal under alla dessa år och gjort sig kända av allmänheten? För ingen av alla dessa landsbyggds ö-bor jag pratat med under dagen hade någon kännedom om vildsvin. Och utan naturlig fiende i så många år, borde det inte finnas väldigt månganu då? Om man ser till hur fort dom ökat i antal i hela Sverige från 80-talet till nu.

Ja, jag vet faktiskt inte.. Men det verkar över lag som att ingen känner till att vi skulle ha en vildsvinstam här. Jag tror jag ställer mig vid dom tills jag får något annat bekräftat. Det var ju inte mer än ett par år sen som någon trodde sig ha sett spår efter varg här. Visade sig vara spår av en mellanstor hund.... Smart... :P

Hur som så är det ju idiotiskt att bara plantera ut djur hur som, vad anledningen än må vara. Men visst blir jag lite extra arg när det är jägare som tar hit djur av den anledning att dom inte vill åka till fastlandet för att ägna sig åt sin "hobby". Ska man ha vissa djur behöver man även andra, det hör ihop. Se bara på rådjuren som förökar sig värre än kaniner!! Inget fel i rådjur, jag har dom gärna här, men då ska andra arter finnas också för att hålla efter.

Tycker inte man kan säga att rådjur och andra djur "Inte hör hit". För hade Gotland suttit ihop med fastlandet hade fler arter vandrat hit naturligt. Våran miljö skiljer sig väl inte ifrån övriga Sverige?? Men sen ska man väl se till övriga förhållanden, finns utrymmet, finns det naturliga fiender som kan hålla efter stammar. Cirkeln måste ju slutas. Man kan inte bara välja dom snälla och fina... Men det är sånt som jag anser att andra kan bättre än mig. Mig personligen har jag inget emot vilda djur i skog och mark, dom hör ju dit! Och det är väl ingen som har missat att jag skulle älska att få höra vargen yla från skogen när jag går och lägger mig på kvällen. Vissa djur står ju en närmre än andra, men jag respekterar alla!


Men nog om det nu..

I helgen ska jag till Stockholm. Jag har inte varit där sen mars, skärpning!! Man kan inte enbart jobba och springa i skogen ;) Ska bo hos Jenny, så blir det lite tjejmiddag och utgång. Trevligt :) Svarta favoritklänningen ska få följa med :) Ev, lite shopping om det hinns med. Men lika bra att inte spendera en massa pengar, speciellt när jag redan HAR spenderat en massa! Zalando är lika farlig som reklamen säger, och varje gång inser man att ens smak blir dyrare och dyrare. Men man får ju vad man betalar för, så är det!

Ska nog se Kalla Fakta ikväll, om jag orkar vara vaken så länge. Men det skulle visst handla om HM, och som sagt, man får vad man betalar för.. Så man kan ju bara gissa hur arbetsförhållandena ser ut för dom som tillverkar kläderna. Hann inte mer än läsa rubrikerna på kvällstidningarna, så inte insatt i det ännu..


Nu ska jag kramas med min lillkille. Han kom hem från promenad strax efter att jag kom hem. Gillar inte att komma hem och inte mötas av Milo så fort jag öppnar dörren. Det är ju höjdpunkten på dagen :) Tror han har klättrat ännu ett par steg på vuxenstegen. För inte så länge sen började han krypa upp i sängen på morgonen strax innan klockan ringer. Och slänger sig över mattes ben och tycker att han sover bra där. Och dom senaste kvällarna har han också kommit upp i sängen. Igår låg han raklång precis intill mig. Inte alla som vill ha hund i säng, och visst, det är en smaksak. Men då Milo aldrig brytt sig om det där med att vara nära på så vis, ingen tid till det inte, så är det lite extra mysigt. Hoppas det håller i sig =)


Ha nu en trevlig kväll på er alla och hoppas jag inte tjatat allt för mycket om mina vildsvin ;P

Puss och Kram   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Bilca - 9 september 2012 19:45

Inte ofta jag skriver någonting här längre. Men eftersom jag inte orkar göra något som kräver att jag lämnar soffa eller säng så är det ju ett utmärkt tillfälle att passa på och skriva av sig lite. Jag har alltså inte gjort någonting alls den här h...

Av Caroline Bilca - 28 juni 2012 19:00

Långa dagar på jobbet nu.. Pjuh!! Men visst, det är roligt också. Älskar att ha flera saker att göra på en och samma gång. Så länge man får allt gjort bara...!! Och tiden går så fort att man önskade det fanns en pausknapp som man kunde utnyttja ett p...

Av Caroline Bilca - 25 maj 2012 19:45

Det började bli dags för ett inlägg igen, så nu så... Inte för att jag har så himla mycket att skriva om. Jobbar, jobbar, jobbar och jobbar.... Det var aldrig min plan att jobba så mycket, men det blev så ändå (och så säger folk att det inte finns ...

Av Caroline Bilca - 13 april 2012 17:04

Helg igen, gud vad tiden går fort!! Snart är man gammal, gråhårig och rynkig över hela kroppen..!! Läskigt så fort det går, och man hinner inte med hälften av vad man vill eller måste göra... Jag behöver definitivt lite egen tid! Får bli promenader m...

Av Caroline Bilca - 31 mars 2012 14:37

Blev lite rastlös, så skriver lite här då.. Lugn helg, som det var tänkt, jag behöver ta det lugnt och vila upp mig lite. För första gången i mitt liv har jag haft så ont i hela kroppen av lyftande, bärande och släpande.. Nej, ingen trevlig träningsv...

Ovido - Quiz & Flashcards