*Common*People*Like*Me*

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Caroline Bilca - 15 januari 2011 18:09

Fick jobba idag. Gick upp halv sju imorse, inte min tid på dygnet. Slutade halv tre och arbetsdagen gick väldigt fort. Jag har däremot inte varit på bra humör idag. Har gått omkring med orolig mage och tänkt på våra vargar. Det finns säkert dom som tycker att jag inte ska säga något då det inte finns varg på Gotland och att jag inte vet vad jag pratar om. Men jag har tagit min ställning emot vargjakt efter den information jag tagit del av och sökt upp.

Det handlar inte om att vargen är ett vackert djur och att det är därför jag är emot jakten. Utan dom ohållbara anledningarna till den här jakten, dom skjutgalna jägarna, och att människor har felaktig eller avsaknad av information om hur vargen lever och är. Vi har väldigt få vargar i Sverige i förhållande till yta och jag ser ingen anledning till att inte människor och vilda djur ska kunna leva tillsammans i vårat land. Vi får alla plats här, och människor måste lära sig att respektera och även lära av våra vilda djur.

Min man kommer från Albanien, ett litet land till ytan, men med tvåhundrafemtio vargar. Att jaga varg där är olagligt och vargen orsakar heller inget problem för allmänheten.

Att varg äter djur är en självklarhet. Inte kan vi ta död på alla köttätare här i världen. Hur blir det då med oss människor?? Men man kan respektera vargens revir (även andra rovdjurs revir) och inte tycka att här ska vi människor bo, för vi står högst i denna värld (egentligen gör vi ju inte alls det- tror att det skrämmer folket med gevären...). Som sagt så finns det gått om plats för alla.

 Jag har gjort vad jag har kunnat genom att skriva under protestlistor och protestbrev. Har även skickat ett mail till EU's miljöminister. Då årets vargjakt sorgligt nog redan är igång finns det väl inget hopp om att den kommer att avbrytas. Men till nästa år önskar jag att vargjakten återigen kommer att vara förbjuden i Sverige, så som i andra länder.


Jag har nog alltid stått lite mer på djurens sida, ända sen jag var liten. Det handlar inte enbart om varg. Det finns mängder av arter som får sätta livet till på fruktansvärda vis av oss människor.

Jag sätter fortfarande djuren högt, vilda som tama. Vi ska respektera och bevara våra djur, dom som lever med oss i våra hem och även dom som lever i våra marker..

Ovido - Quiz & Flashcards