*Common*People*Like*Me*

Alla inlägg under juni 2010

Av Caroline Bilca - 13 juni 2010 16:33

Rätt pigg idag trots att jag inte kan ha sovit mer än sammanlagt en timme i nättras. Jag har snurrat runt som tusan hela natten! Ibland är det väl så..

Tänkte åka upp till stranden med hundarna, men det blev långfika i trädgården hemma hos mamma istället. Sara och barnen kom dit, och även Christine och Björn.

Solen värmde på rätt bra, så medan hundarna tog det lugnt i skuggan gjorde man själv allt för att få sig lite färg på benen :)

Härligt när solen värmer! Hade tänkt byta om till bikini och lägga mig i solen här hemma en stund, sen insåg jag att klockan var rätt mycket och solen dessutom var på väg att gå i moln. Så nu tar vi det lugnt en stund. Milo sover och jag sitter i soffan med en kopp te. Sen ska det städas!! Tråkigt måste, men man blir ju alltid glad efteråt när det är rent och fint i huset :)

Imorgon blir det en sväng in till stan. Troligtvis träffa lillasyster en stund och uträtta några ärenden. Inget mer intressant än så..

Studentfest var vi ju på igår. Trevligt! Blev inte så länge för Milos skull. Åt lite tårta och fyllde på vinglaset några gånger, minglade (lite för fint ord för familjefest kanske??) och fotade alla vare sig dom ville vara med på kort eller inte :P Ingen slipper undan kameran när jag kommer med den högsta hugg!!

Å Tussen så söt han är! Ligger med huvudet under nedersta trappsteget, sträcker på sig och ger ifrån sig några välbefinnande ljud emellanåt :) Får se om han vill ut i skogen lite senare, eller om vi bara ska ta lite träning. Tog nog på krafterna att vara på besök hos "mormor" och Cia.

Nej, intressantare än så här blir det inte idag. Hade en massa tankar som jag tänkte skriva av mig, men det får vi ta en annan gång. Nu ska här städas.....snart.... :P


Puss och Kram :)



Av Caroline Bilca - 11 juni 2010 20:57

Milo är fyra månader gammal idag <3 Tänk så fort han har vuxit!! Kollade igenom fotona man tagit under dessa två månader, vilken skillnad, både i storlek och former!! Personligheten är nog den samma. Lite äldre, lite mera mogen, lite mera egen vilja :P 

Men duktig som få är han. Blev så inspirerad igår när jag såg Milos uppfödares foton, och bestämde mig för att se vad Milo tycker om att springa runt i ring. Jag har ju tänkt visa upp honom på utställningar (vore rent ut sagt dumt att inte göra det, så fin som han är =) ). Dock har jag ingen som helst erfarenhet av detta, och inte verkar det finnas några kurser här på ön inom det närmsta halvåret. Kollat runt en massa... Får väl åka till Luleå när jobbsäsongen är över :)


Lite busig är ju då Tussen fortfarande. Dagen till ära har han bitit sönder sin sovmadrass. Trodde inte den skulle vara med så länge ändå. Tur att han helst sover i sängen, på soffan, mattan i hallen och hans två små krypin hörn :P. Eller, han kanske bara ville visa lite extra tydligt att han vill ha en ny sovmadrass ;)


Skulle ha grillat på gården ikväll (igår gick jag faktiskt dit, fastän jag somnade till på soffan precis innan det var dags att gå). Ikväll har jag bara varit hemma. Fick lite dåliga nyheter som också tog lite på krafterna. Men saker och ting verkar för tillfället stabilt.


Hjälp! Blev nästan attakerad av två stora jättespindlar!! Vred på huvudet medan jag tog en paus här i skrivandet. Och där satt dom, två stycken, och stirrade på mig. Vill inte tänka på vad som hade kunnat hända om jag inte vridit på huvudet just då... och Milo blåser bubblor i vattenskålen. Tussen då :P


Puss och Kram !!






Av Caroline Bilca - 10 juni 2010 17:06

Oj, så skönt att sitta ner med en stor chokladkaka (i skrivandets stund är den dock redan slut :P). Marabou som vanligt, ingen lyx kanske, men jag gillar Marabou!

Var ute i skogen med Milo imorse. Att gå upp längs åkervägarna är helt perfekt. Där vågar jag släppa Milo lös också. Han går inte mer än 10-15 meter innan han tittar efter oss och kommer tillbaka i full fart. Var lite orolig då det cirkulerade en massa fåglar där idag, men det brydde han sig inte om. Dessutom går han fot jättefint utan koppel!! På vägen tillbaka hittade jag ett ställe i skogen med massor av liljekonvaljer! Min fina, härliga favoritblomma!! Plockade en stor bukett som nu står uppe på fläkten så att Milo inte ska komma åt dom.

En av brödernas traktorer stod även idag kvar uppe vid åkrarna. Trasig.. Jobbigt för dom, dom kommer ju efter något hemskt om något går sönder. Fyra silotorn ska fyllas med mat för vintern, tufft jobb!! (Jörgen, vars ytterdörr är ca 10 meter från våran ytterdörr, åker hemifrån vid 6 på morgonen och kommer hem midnatt. Fattar inte hur bönder kan få så dåligt betalt för mjölken när dom sliter som tusan!)

Senare såg jag iaf hur denna traktor, av storlek jättestor, fraktades iväg på stor lastbil. Det såg så fel ut. Traktorn såg verkligen liten och ömklig ut, även då bakdäcken var fem gånger så stora i diameter i jämförelse till däcken på lastbilen, som fraktade iväg den på flaket :P

Så har vi varit i Slite. Mannen har skrivit kontrakt och lämnat fyra tavlor även där. Gamla Ica Specialen blir ju konst och hantverksbutik som öppnar i slutet av månaden. Allt nytt som kommer till Slite är mer än välkommet. Tror dock inte att jag kommer att befinna mig där mer än för arbete och mathandel. Inget ont om Slite, men...

Det blir grillning på gården ikväll. Vet bara inte om jag orkar.  Milo verkar trött också. Ännu ett tag kvar, men jag känner nog mest för att vara hemma ikväll faktiskt. Så vi får se. Några grillade burgare och färskpotatis är ju inte helt dumt. Kan ingen komma och servera mig här vid soffan!! Trött...


På lördag jobbar jag 17-21. Missar största delen av Annas studentfest, men det går inte att göra så mycket åt det tyvärr. Jag har bett om så mycket ledighet nu. Både sånt som chefen planerat när annat varit sagt, och för Kattas bröllop och resan till Cypern i slutet av augusti. Första gången i mitt liv som jag ber om en massa ledighet såhär!! Men det ska bli en bra sommar iaf. Med eller utan sol :P


Puss och Kram!!


Av Caroline Bilca - 8 juni 2010 13:52

Ser ut som att mannen börjar jobba redan på fredag. Blev lite strul med mina arbetstider och ringde precis upp chefen för att få det avklarat. Från 20 till 40 timmar i veckan går bara inte. Skulle se ut det att lämna Milo hemma hela dagarna... Men jag bad han ordna en dag extra ledigt i veckan, sen finns ju mamma som kan ställa upp någon dag.

Tyckte han lät lite kort, men det är ju inte mitt fel. När det varit sagt 20 timmar veckan så måste man ju fråga först innan man bestämmer sig för att planera schemat på 40 timmar...

Jag är ju planerare och ser till att planera mitt liv efter vad jag har för uppgifter i övrigt. Därav skaffade jag min Milo nu. Läget var ju helt perfekt att skaffa hund! Så jag hoppas att chefen förstår att jag inte har gjort något fel och tror att jag är en lat människa som inte vill jobba. Visst vill jag ju helst vara med Milo, jämt, men när jag jobbar så gör jag det bra och med ett leénde på munnen!


Igår var vi på valpkurs med Milo. Första lektionen. Susanne som håller i det, är jätteduktig och min första uppfattning var att alla valparna var duktiga också. En av dom gick fot sååååå fint. Kommer inte ihåg vad rasen hette, men han var också blåögd och nästan på dagen lika gammal som Milo :)

Vi övade med en hund i taget att släppa dom lösa och se hundarnas olika personligheter som framträder tydligt när det står en rad främmande människor i ena änden av trädgården, och husse och matte står och väntar och ser vad som händer. Milo gick fram för att kolla läget, vilka dom var. "Äh, skit i dom det luktar så gott runt här!! Men, vart tog husse och matte vägen???? Måste hitta husse och matte!!"

Jag har varit lite feg med att släppa honom på lösen. Fick tips om att släppa honom uppe i skogen vid åkrarna. Men jag har varit hönsmamma och föreställt mig det värsta. Så det var bra att se att han faktiskt håller koll på oss :)


Idag gick vi upp i åkervägarna och släppte honom i ett par minuter. Matte med ost och skinka i handen (fortfarande hönsmamma). Han hade stenkoll på oss!! Sprang bara ett par steg för att sedan kolla att vi faktiskt var kvar.


Jag är rädd att han skulle springa efter något in i skogen. Och tänk om en jägare skulle vara i farten.....! Och sen finns det ju hårda regler om hur man får lov att ha sin hund lös. Man får ha dom okopplade i skogen, men bara om man har 120% koll. Kan man lova att man har det??

Men det som är bra är iaf att kolla vart Milo står, vilken koll han har på oss ifall han någongång skulle komma på lösen. Tryggt att veta att husse och matte är superviktiga :)

Av Caroline Bilca - 4 juni 2010 19:35

Lyssnar på lite musik medan mannen lagar mat. Milo assisterar :P

Gud så mycket bättre musiken blir när man har bra högtalare och baslåda! Mycket Muse, men jag kan bara inte hitta något band som ens når halvvägs upp till deras status. Fast just nu spelas Gloria med Mando Diao. Bestämde mig för att ta på radion en dag i vintras. Lyssnar sällan på radion då det mest bara är skitmusik på repeat. Men så spelade dom Gloria, och den är ju så bra! Mando Diao gillar jag. High Heels är en riktig skön låt. Lyssna på den :)

Idag har varit en riktigt bra dag, både på jobbet och i övrigt! Fredagar är härliga! Mycket att göra på jobbet, så mycket roligare än när man segar sig igenom dagarna. Och allmänt glad idag :)

Vädret är finfint. Allt är grönt och träden blommar. Snart anländer alla turister, så det är tiden nu som man njuter som mest. Härligt att jag är ledig till på lördag. Jobbar några timmar nästa tisdag. Sen helgen därefter. Så jag är nästan ledig i två veckor. Jag får se det som min semester. Önskar superfint väder. Juli kan få regna bort, eftersom jag ändå ska jobba :P   Sa det förra året, och blev det så?? Jepp!! ;)  Jag och vädergudarna brukar komma rätt bra överens!

Känner mig nästan rotat här på ön nu. Jag som har varit så rastlös i flera år! En månad i samma land och det har kliat i fingrarna på mig.. Måste vidare....!! Men trivs jättebra här nu. Tror det beror på en kombination av det fina vädret och Milo. Och familjen såklart :)

Hade jag inte haft Milo hade jag nog varit i Usa nu. Ingenting verkade gå min väg för några månader sen, så jag tänkte att det var lika bra att röra på mig igen.. Men nu har jag ingen lust att röra på mig alls! Tänk så det kan bli.

Imorgon ska jag till stan. Några presenter ska inhandlas, och så ska jag köpa en grill. Första grillen jag köper!!

På min lediga tid i sommar så ska jag:

1. Ha skoj med Milo varvat med träning :)

2. GRILLA!!

3. Se om jag hinner med stranden...


Nu blir det mat här snart. Kyckling såklart!

Avslutar med låten som bloggtiteln är tagen från. Sån klassiker, man kan bara inte tröttna på den!!   :)

Pulp- Common people ( För den som inte kan sin musik.. )


Pusssssss!!!!

Av Caroline Bilca - 3 juni 2010 19:30

Idag har varit en bra dag :)

Började med en promenad hem till mamma. Morgonfika med hundarna. Sen cyklade jag till jobbet. 12-16, men jag fick sluta redan 15. Underbart! Handlade och cyklade hem igen. Superfint väder!!     


Bytte om till en fin vit sommarklänning och ut i trädgården med Milo. En cider i handen för att riktigt understryka att NU så är sommaren här :)

Såg att pappsen var ute på åkern. Han såg oss också och kom och mötte upp :)

Sen tog jag en promenad till mamma för att hämta ett par kassar med saker. Sen ytterligare en promenad till gården för att låna dammsugare av Danne och Sara. Den jag köpte var kass!!! Ska lyssna på bror Jörgens visa ord, en bra dammsugare ska kosta 2-3000, annars är det ingen bra dammsugare. Den var den första jag köpte, hur kunde jag veta...?

Har dammsugit och varit ute med Milo igen..

Fullt upp och överallt känns det som!! Jobbar 8:30-17 imorgon. Sen är jag ledig till på lördag. Nice!!! Önskar mig fint väder hela veckan lång. Jag ska uträtta några ärenden, men det ska bli mycket Milo-tid! Kanske sola mig lite också. Till stranden med Milo och Cia en dag kanske. Rasta hundarna i bikini. Glada hundar, motion för mig och kanske (?) lite färg på ben och mage för mig också...

Nu ska här bli mat! Färskpotatis i dag igen. Med laxfilé och laxröra. Mums!!


Puss på er :)

Av Caroline Bilca - 2 juni 2010 19:45

Fint väder idag. Äntligen varmt och skönt! Synd bara att jag alltid lyckas vara instängd på jobbet dom dagar solen skiner.. Man kanske borde tänka på att byta inriktning, hitta ett jobb där man får vara ute om dagarna? Mamma får vara ute en hel del, men hon jobbar på dagis - det går bort med en gång för mig.. Några förslag på trevliga arbeten där man får sola sig lite om dagarna?? Jag skulle nog kunna tänka mig att bli miljonär. Låter inte helt tokigt! Jag får köpa en lott imorgon. En vinstlott!!!

Blev lite arg, irriterad, besviken... Vet inte vilket ord som passar bäst, när jag såg schemat för juli som kommit upp nu. När jag tog jobbet så sa chefen att alla sommararbetare skulle få 20 timmar planerat i veckan och extra fanns att få om man ville. Ja ja, tänkte jag och planerade mitt liv därefter. Nu har det dock blivit 40 timmar veckan. Någon vecka 30 timmar, en annan vecka över 50 timmar! Så det kommer ju att skapa mer än problem. Addy ska ju ut och jobba så fort som. Jätteviktigt att han kommer ut och pratar svenska och får den sociala biten! Sen har vi ju Milo som man självklart inte kan lämna själv hemma.. Så det ser ju inte bättre ut än att jag måste prata med chefen och fråga vad som hände med 20h/veckan och hoppas han kan ändra på detta. Antingen jag eller mannen måste finnas hemma. Jag vill absolut inte lämna bort lillgubben med någon jag inte känner. Och det är ju tiden nu som är superviktig, när han växer upp. Får se vad som händer på jobbfronten för mannens del. Blir det inget så får jag väl som vanligt jobba bort sommaren...

Lika dant hände på mitt förra jobb i Stockholm. Jag hade så bra tider. Jobbade 75%. 14-20, plus varannan helg. Helt plötsligt en dag inför sommaren kommer den som gjort schemat, med nya scheman i handen, och säger "Visst ville du jobba 100%"  Ehhh... Fick det ändrat, sen var det något som inte stämde i övrigt, och sen var alla tiderna tillbaka. Och det blev jobb, jobb och jobb...

Jag vill vara ledig på sommaren!!!!

Saknar mina gamla jobbarkompisar... Även byggvaror är långt ifrån min grej, så hade man alltid trevligt på jobbet, och efter jobbet. Kan man flytta hit K-Rauta kanske?? Flytta hit Stockholm och lägga det här intill Gotland? Även andra delar av Sverige och världen är mer än välkomna!!

Halsen mår sådär efter en dag på jobbet. Det blev kassan non stop, så känner mig lite ansträngd i halsen nu... :(

Nu blir det mat. Laxfilé med färskpotatis och vitlökssås. Stark vitlökssås, vitlök sägs ju vara bra mot förkylning ;)

Ovido - Quiz & Flashcards